m

Documents  Ethnicité | enregistrements trouvés : 28

-A +A

P Q

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0-9

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
UV

"Toronto's J-Rebel, breakdancing and teaching hip hop indigeneity"--P.[22]

Hip-hop ; Premières Nations ; Break-dancing ; Ethnicité

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.

Nomades et expatriés | Cahiers de théâtre Jeu 2010

Articles de revue

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y

"Publiée depuis 2000, la revue Diversité Urbaine, précédemment intitulée Les Cahiers du Gres (volumes 1 à 6), s'intéresse aux nouvelles formes culturelles, à l’ethnicité, aux relations ethniques, à l’immigration et aux dynamiques sociales tant au Québec qu’à l’étranger. Cette revue se veut être un lieu pluridisciplinaire de publication pour les chercheurs dont les travaux s’inscrivent dans une démarche empirique. Les papiers, en français ou en anglais, peuvent prendre la forme d’articles ou de notes de recherche."--Site web.

Fait suite à: Les Cahiers du Gres.

Disponible sur la plateforme Érudit: V.7, no 1 (été 2007) - v.17 (2017)
"Publiée depuis 2000, la revue Diversité Urbaine, précédemment intitulée Les Cahiers du Gres (volumes 1 à 6), s'intéresse aux nouvelles formes culturelles, à l’ethnicité, aux relations ethniques, à l’immigration et aux dynamiques sociales tant au Québec qu’à l’étranger. Cette revue se veut être un lieu pluridisciplinaire de publication pour les chercheurs dont les travaux s’inscrivent dans une démarche empirique. Les papiers, en français ou en ...

Sociologie ; Anthropologie ; Ethnologie ; Ethnicité ; Immigration

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 792.8089 M935 1996

"The explosive growth of dance studies over the past decade has led to controversies on a host of fundamental issues, from how dance is to be analyzed and interpreted to dance's place in culture and history. The contributors in 'moving words' take up these issues, their diverse views reflecting the conceptual clashes of a field in dynamic transition. At the same time, the authors examine the broader questions of gender, class, ethnicity, nationalism, and cultural exchange within the context of bodily practice.
Essays address topics such as the representation of the black male body on the concert stage, gender performativity and subversion in Mark Morris's dances, race and gender in Martha Graham's 'American Document', and historical revisions of the 'oriental' dance. Throughout the book, contributors consider ethnographic, feminist, cultural, and litterary theory in relationship to penetrating analyses of the body in motion. 'Moving words' give historians, critics, and students of cultural and performance studies essential insights into the key issues of dance and society, while at the same time documenting critical thought in the making."--P. [4] de la couv.

Comprend des notes bibliographiques à la fin des chapitres.
Comprend un index.
"The explosive growth of dance studies over the past decade has led to controversies on a host of fundamental issues, from how dance is to be analyzed and interpreted to dance's place in culture and history. The contributors in 'moving words' take up these issues, their diverse views reflecting the conceptual clashes of a field in dynamic transition. At the same time, the authors examine the broader questions of gender, class, ethnicity, ...

Critique de danse ; Histoire et critique ; Identité sexuelle ; Danseur ; Masculinité (psychologie) ; Féminité (psychologie) ; Ethnicité ; Art de performance ; Littérature et danse ; Postmodernisme

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 302.23 D348 2019

"L’intersectionnalité, telle qu’élaborée par les féministes noires dans les années 1980, permet de réfléchir aux rapports de pouvoir dans leur complexe enchevêtrement. Au-delà d’un certain effet de mode, cette éthique est plus que jamais nécessaire pour comprendre le monde, à l’aube d’une décennie marquée par un virus ayant partout exacerbé la violence et les inégalités, et mis en évidence les systèmes de privilèges.
Et qu’arrive-t-il lorsque l’on porte ce regard attentif sur les médias? Les textes rassemblés dans cet ouvrage explorent avec aplomb les questions de l’inclusion et de l’exclusion médiatiques. Que décoder du traitement média réservé au port du hijab dans le sport, aux agressions sexuelles à l’endroit des femmes noires et autochtones, ou encore, de la place de la sourditude et des transidentités dans l’espace public? Un recueil qui amène son lot de réponses éclairantes et douloureuses, une rareté dans le paysage des études culturelles et médiatiques francophones.

Comprend une bibliographie et des références bibliographiques.
"L’intersectionnalité, telle qu’élaborée par les féministes noires dans les années 1980, permet de réfléchir aux rapports de pouvoir dans leur complexe enchevêtrement. Au-delà d’un certain effet de mode, cette éthique est plus que jamais nécessaire pour comprendre le monde, à l’aube d’une décennie marquée par un virus ayant partout exacerbé la violence et les inégalités, et mis en évidence les systèmes de privilèges.
Et qu’arrive-t-il lorsque ...

Média ; Critique et interprétation ; Intégration sociale ; Aspect social ; Ethnicité ; Identité sexuelle ; Handicapés auditifs ; Inégalité sociale ; Essai

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 792.808 W132a 1997

"Whether in the private parlor, public hall, commercial 'dance palace', or sleazy dive, dance has long been opposed by those who viewed it as immoral - more precisely as being a danger to the purity of those who practice it, particularly women. In 'Adversaries of dance' Ann Wagner presents a major study of opposition to dance over a period of four centuries in what is now the United states.
Wagner bases her work in the thesis that the tradition of opposition to dance 'derived from white, male, Protestant clergy and evangelists who argued from a narrow and selective interpretation of biblical passages', and that the opposition thrives when denominational dogma held greater power over people's lives and when women's social roles where stricly limited.
Central to Wagner's work, which will be welcomed by scholars of both religion and dance, are issues of gender, race and socioeconomic status."--P[4] de la couv.

Comprend une bibliographie.
Comprend des notes bibliographiques à la fin des chapitres.
Comprend un index.
"Whether in the private parlor, public hall, commercial 'dance palace', or sleazy dive, dance has long been opposed by those who viewed it as immoral - more precisely as being a danger to the purity of those who practice it, particularly women. In 'Adversaries of dance' Ann Wagner presents a major study of opposition to dance over a period of four centuries in what is now the United states.
Wagner bases her work in the thesis that the tradition ...

Danse ; Religions ; Histoire ; Etats-Unis ; Identité sexuelle ; Ethnicité ; Aspect social

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 792.808 K91c 2016

"Choreographing Copyright is a new historical and cultural analysis of U.S. dance-makers' investment in intellectual property rights. Stretching from the late nineteenth century to the early twenty-first, the book reconstructs efforts to win copyright protection for choreography and teases out their raced and gendered politics, showing how dancers have embraced intellectual property rights as a means to both consolidate and contest racial and gendered power.

A number of the artists featured in the book are well-known in the history of American dance, including Loie Fuller, Hanya Holm, and Martha Graham, Agnes de Mille, and George Balanchine. But the book also uncovers a host of marginalized figures--from the South Asian dancer Mohammed Ismail, to the African American pantomimist Johnny Hudgins, to the African American blues singer Alberta Hunter, to the white burlesque dancer Faith Dane--who were equally interested in positioning themselves as subjects rather than objects of property (...)"--P.[4] de la couv.

Comprend une bibliographie et des notes bibliographiques.
Comprend un index.
Comprend une chronologie.
"Choreographing Copyright is a new historical and cultural analysis of U.S. dance-makers' investment in intellectual property rights. Stretching from the late nineteenth century to the early twenty-first, the book reconstructs efforts to win copyright protection for choreography and teases out their raced and gendered politics, showing how dancers have embraced intellectual property rights as a means to both consolidate and contest racial and ...

Droit d'auteur ; Noirs ; Femmes ; Culture ; Histoire ; 20e siècle ; 21e siècle ; Plagiat ; Etats-Unis ; Ethnicité ; Danse ; Appropriation culturelle

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 792.8089 M684a 2015

"Akram Khan: Dancing New Interculturalism analyses the relationship between this seminal British-Asian choreographer's complex identity-positions and his art through the lens of 'new interculturalism'. Through seven key case studies from Khan's oeuvre, this book demonstrates how Khan's philosophy and aesthetic of 'new interculturalism' is a challenge to the 1980s predominantly Westurn 'intercultural theatre' project, as more nuanced and embodied approach to representing Othernesses, from his own position of the Other. Additionally, the book challenges popular perception of Khan's art as contemporary South Asian dance by suggesting that, instead, Khan uses South Asian dramaturgical principles to transform the Westurn contemporary dance lansdcape in intercultural ways. Offering the first full-length investigation of Akram Khan's work, this book is essential reading for students, researchers, practicioners and fans of Khan's work."-P.4 de la couverture.

Comprend une bibliographie.
Comprend un index.
"Akram Khan: Dancing New Interculturalism analyses the relationship between this seminal British-Asian choreographer's complex identity-positions and his art through the lens of 'new interculturalism'. Through seven key case studies from Khan's oeuvre, this book demonstrates how Khan's philosophy and aesthetic of 'new interculturalism' is a challenge to the 1980s predominantly Westurn 'intercultural theatre' project, as more nuanced and embodied ...

Khan, Akram, 1974- ; Khan, Akram, 1974- (Interprète) ; Danse contemporaine ; Culture ; Groupes ethniques ; Ethnicité ; Identité professionnelle

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 792.8601 C774i 2015

Dépouillement: [1] Aren't we all migrating bodies? Moving forward and backward - Becoming a migrating body. -- [2] On a migrating identity. The dominance of the western, (post)modern vision of identity - The ambivalent nature of the (post)migrant identity - A liminal identity in-between - A multiple, polyphonic identity - Identity as a storytelling - The creative confusion of the migrating body. -- [3] Two intertwined artistic journeys. Sidi Larbi Cherkaoui: a chameleon absorbing other dance cultures and languages - Akram Khan: beingrooted in one dance culture - "Zero degrees" (2005): the serendipity of a meeting - "Myth" (2007): integrating polarities - "Bahok" (2008): one world, many languages - "Babel" (2010): cacophony of languages, polyphony of movements - "Desh" (2011): dialogue with the homeland - Putting a new social imagery of the migrating body centre stage. -- [4] Coda: the in-between of a dialogical art practice. The rebirth of dialogue: the art of listening - Dance dramaturgy as a dialogical practice.

Comprend une bibliographie et des notes bibliographiques.
Comprend un index.
Dépouillement: [1] Aren't we all migrating bodies? Moving forward and backward - Becoming a migrating body. -- [2] On a migrating identity. The dominance of the western, (post)modern vision of identity - The ambivalent nature of the (post)migrant identity - A liminal identity in-between - A multiple, polyphonic identity - Identity as a storytelling - The creative confusion of the migrating body. -- [3] Two intertwined artistic journeys. Sidi ...

Identité (psychologie) ; Ethnicité ; Identité collective ; Danse contemporaine ; Aspect social ; Processus de création ; Relations culturelles ; Multiculturalisme ; Cherkaoui, Sidi Larbi, 1976- ; Khan, Akram, 1974-

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
UV


Cote : 793.322 S782h 2007

Comprend une biblioraphie, une filmographie et une discographie.
Comprend un index.

Hip-hop ; Histoire ; Théorie de la danse ; Forme (esthétique) ; Ethnicité ; Aspect social ; Femmes ; Apprentissage ; Noirs

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
UV


Cote : 792.8601 S724t 1986

Paru précédemment en 1928 aux Éditions Hazan.

Expression corporelle ; Art et danse ; Musique et danse ; Spiritualité ; Aspect social ; Ethnicité ; Sexualité ; Cinéma ; Duncan, Isadora, 1878-1927 ; Danseuse

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 792.8097294 D917i 1994

Comprend un glossaire.

Anthropologie ; Ethnicité ; Noirs ; Etats-Unis ; Danse noire ; Haïti ; Danse traditionnelle ; Vaudou ; Spiritualité

... Lire [+]

Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
Déposez votre fichier ici pour le déplacer vers cet enregistrement.
y


Cote : 792.8089 D296d 2004

Comprend une bibliographie.
Comprend un index.

France ; Histoire ; Ethnicité ; Danse traditionnelle ; Cabarets ; Exotisme ; Danseurs ; Anthropologie ; Aspect social

... Lire [+]

Auteurs
Date de parution
Référence

Nuage de mots clefs ici

0
Z